Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Učiteľova dcéra (Julie Klassenová)

"Mám dojem, že každá mladá žena túži aspoň raz v živote dostať zamilovaný list a zažiť ľúbostné vytŕženie vyvolané básnickými nezmyslami, pri ktorom sa srdce bláznivo rozbúcha."

Jane Austenová je jednoducho úžasná. Aspoň podľa mňa... Viete... ten pocit, že on sa na ňu pozerá a ona si myslí, že si on myslí...a nádejné vyhliadky na dobrý sobáš...a klebety po celom grófstve... Som rada, že niekto túto moju vášeň pre nežné pohlavie na poli autorov svetového realizmu zdieľa so mnou. Julie Klassenová môže síce čitateľa odrádzať, lebo tematicky aj štýlom písania sa vyššie spomenutej autorke veľmi približuje, no ona pridáva aj niečo viac...


Len si to predstavte: anglický vidiek počas 18. a 19. storočia. Zdá sa vám Anglicko studené a ponuré? Tak tu uvidíte, že dokáže byť ešte aj kruté a počasie také nevyspytateľné ako duše hlavných protagonistov. Žena našej doby si ani nevie predstaviť, že za tým nepatrným slovkom "áno" sa v tej dobe nachádzal celý rad problémov, peripetií a sklamaní. Bavme sa o tzv. vyššej spoločnosti. Muž to mal veľmi jednoduché, teda, ak bol prvorodený, lebo zdedil celý majetok, a ak ho aj naďalej zveľaďoval, v podstate mal do konca života o pohodlie postarané,ak sa nemusel postarať o dvadsať ďalších ľudí. Dcéra sa buď vydala, dobre vydala alebo trávila celý svoj život s rodičmi ako stará dievka a po ich smrti bola na krku svojim bratom. A tú druhú možnosť by žena nechcela ani za svet, lebo vtedy ,akože, samostatnosť a emancipácia a podobne nemali medzi ženami miesto. Takže čo nám ostáva? Správne! No dobrý vydaj :)


Emma Smallwoodová ma očarila hneď na začiatku. Je to knihomoľka, sčítaná a vzdelaná žena, ktorá vie, kde je jej miesto, no nenechá so sebou manipulovať ako s poslednou vecou. Musím sa priznať, že jej bystrosť ma občas aj prekvapila, lebo sama si nie vždy všímam správanie ľudí a neviem si do pamäti vryť vždy všetky postrehy. Táto drobná učiteľka sa počas deja krásne vyvíja, na začiatku hanblivá a upätá, na konci zisťuje, že chce od života viac a má na viac. Sama to aj hovorí po príchode späť domov. Zistila, že by mala prehodnotiť svoj názor na ľudí a uznáva, že sa môže mýliť. Ten moment, kedy si to uvedomuje asi najviac, nám prezrádzajú nenatiahnuté rukavičky (pochopíte :)

Veľmi dôležitým prvkom knižnej skladačky je Adam, najstarší syn s mentálnou poruchou, tipujem autizmus. Viete, ako to dnes je: ľuďom s fyzickými a psychickými poruchami sa snažíme čo najviac pomôcť, chceme, aby sa čo najlepšie začlenili do spoločnosti a viedli plnohodnotný život. No Klassenová ukazuje kritiku vtedajšej spoločnosti, ktorá ľudí podobných Adamovi hodnotí ako menejcenných, akoby boli len na príťaž a na hanbu. Vo vzťahu k nemu sa nám rysujú charaktery všetkých postáv. Tí, ktorí sa od celej záležitosti držia bokom, tí, ktorí Adama vnímajú ako istý druh príťaže a tí, ktorí ho ľúbia takého, aký je. Do tretej skupiny, bohužiaľ, patria len Emma a Henri, ak nerátame gazdinú, služobníctvo a zdržanlivý postoj ich mladšieho brata. Autorka pomocou Henriho naráža na to, že miera poruchy týchto pacientov by nemusela byť taká závažná, keby sa s nimi počas liečby správne pracovalo (ale toto môžete brať len ako moju konšpiráciu). 


Keď som spomínala na začiatku niečo navyše, samozrejme, to nemôžem obísť. To, čo autorka vnáša do deja, je tajomstvo, niečo hrozivé vo vzduchu, čo vám nedá spávať, a ani postavám nie. Toto je pre ňu typické. Zo zdanlivo hororového deja sa nakoniec vykľuje úplne tá najobyčajnejšia situácia, intrigy alebo žartík. Nemyslím však, že to knihe uberá na kvalite, skôr naopak, tajomstvo vytvára potrebné napätie, no ľahké vyústenie zložitej a nebezpečnej situácie nezatieňuje príbeh lásky. Pripravte sa v každom prípade na to, že budete podozrievať postavu, ktorá vtom bude úplne nevinne. to sa mi veľmi páčilo, lebo mala som niekoľko tipov na hlavného podozrivého, no nakoniec ma čiastočne prekvapilo a čiastočne potešilo, že to nebola tá najpravdepodobnejšia možnosť. 

Román zasadený do minulosti nám poodhaľuje lásku v tej najčistejšej podobe. Nikdy u Klassenovej nejde o zvrhlosti (nečakajte červenú knižnicu), nepoužíva vulgarizmy a ani čitateľa nevystaví nevhodným situáciám. Svoje myšlienky upriamujú postavy na Boha a ich pobožnosť a úprimná a silná viera sú zjavné hneď od začiatku. Tu sa musím trochu zastaviť a priznať sa, že mi je ľúto, že autorka nepopustila trochu uzdu svojej fantázii a... No neviem, mne sa jeden jediný bozk za necelých štyristo strán zdá málo. Sú tam isté náznaky (a keď hovorím náznaky, tak to si ich nemusí všimnúť každý) hlbšej a aj fyzicky prejavovanej lásky, no väčšinou sa vždy niečo stane, niekto sa objaví na scéne alebo jednoducho "odvrátili zrak" a je po celej romantike. Na jednej strane to romantickú dušu ako mňa udržiava v napätí, na strane druhej sa obávam, že autorka neulahodila všetkým, čo by napokon ani nemal byť zámer. Aspoň myslím...

Jedna z mnoha vecí, ktorá ma ako čitateľa oslovila, je fakt, že autorka na začiatok každej kapitoly vložila citát od známeho spisovateľa i filozofa. Po jeho prečítaní mi síce situáciu nejako zvlášť neozrejmil, no na konci kapitoly mi bolo zrejmé, prečo ho tam autorka vložila. Okrem toho, že jedným citátom vystihla väčšiu časť textu, osobne si myslím, že takouto intertextuálnosťou sleduje aj iný cieľ. Konkrétne nás majú odkazy na iné diela utvrdiť, že hlavné postavy skutočne milujú knihy. Ich rozhľadenosť mi pripomína to, že ma čaká ešte dlhá cesta stať sa knihomoľkou, akou je Emma.

Klassenová ma vďaka tomuto historickému románu preniesla do úžasného prostredia a zanechala vo mne pocit spokojnosti nad prečítanou knihou a oddych, ktorý som si naozaj užívala. Už teraz som si vybrala ďalšie knihy od tejto skvelej americkej autorky, aby bolo moje leto naplnené romantikou.

Moje hodnotenie: odporúčam
          
            😊  😊  😊  😊  😊

Originálny názov: The tutor´s daughter 
Kategória: historické romány
Počet strán: 396
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-971448-0-7
Vydavateľstvo: i527.net vydavateľstvo

Knihu mám od: kníhkupectvo Martinus, môžete si ju kúpiť na tomto odkaze :)

Moja posledná recenzia: Mŕtve dievča neklame (Jay Asher)
Môj posledný článok: Povinná literatúra, ktorá nie je nuda

Môj instagram: @petah.468_booklover
Môj facebook: @knihajemojalaska

Práve čítam: Psia duša (W. Bruce Cameron)

Peťa :)

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Br önteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť. Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.  Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neh

Recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Keď sa mladé dievča zamiluje, môže to mať neblahé následky. Niekedy musí bojovať o svoju lásku, inokedy zase odchádza so zlomeným srdcom. Vtedy jej ťažko vysvetlíte, že sa niečo nové naučila a čaká ju vyvolený, ktorý ešte ani nevie, že existuje. Ak sa ale celá situácia skomplikuje nechceným dieťaťom, je potrebné to čo najskôr vyriešiť. V dnešnej dobe dievčaťu bez problémov pomôžu rodičia a priatelia, ak je taká možnosť, či iná organizácia. Za čias Jane Austenovej by bola mladá dáma vylúčená zo spoločnosti a odkázaná len sama na seba. Klassenová nepochybne opäť predviedla svoj talent a ja ako jej veľký fanúšík to veľmi oceňujem. Príbeh ma zaujal už na začiatku. Vstupujeme in medias res a hneď sa ocitáme zoči voči problému, ktorý toto neohrozené žieňa musí vyriešiť - tehotenstvo bez manželstva. Do toho celého sa zamotá brat otca dieťaťa a celú situáciu vyrieši. Tu upozorňujem mojich sledovateľov na fakt, že celé riešenie mi pripadá nereálne. Akokoľvek zaujímavo je podaná zápletka,

Recenzia: Psia duša (W. Bruce Cameron)

"Neexistujú zlí psi, iba zlí ľudia. Psi potrebujú len lásku." Niekedy sa sama zamýšľam nad tým, čo sa s mojou dušou stane po smrti. Napadá mi niekoľko scenárov a to, že sa po smrti dostanem do iného tela, kým nesplním svoje poslanie, sa mi celkom pozdáva. Veď každý potrebuje nájsť zmysel života, inak by a na tomto svete zbláznil. A čo psi? S nimi je to ako? Priznávam, že knihu som si kúpila, lebo bola v zľave a ja som potrebovala doplniť objednávku, aby som mala poštovné zadarmo. Veľa ľudí ju chválilo, bola dokonca aj sfilmovaná, trailer sa mi páčil, tak som si povedala: Prečo nie? Na začiatku čítania som bola síce trochu skeptická a neverila, že sa dostanem až na koniec, ale potom som ju hltala. Nečakajte žiaden silný strhujúci príbeh, pri ktorom budete srdcervúco plakať. Kniha má nádhernú myšlienku a aj autorovi sa ju podarilo podať celkom sľubne, no nie je to trhák, na ktorý budete spomínať ešte veľa rokov. Jednoduché súvetia aj najlenivejšiemu čitateľovi